29 september 2010

Manchestermuddisar

Byxor brukar tydligen vara det som man brukar börjar när man börjar sy barnkläder men jag är lite motvals så jag har inte gjort första paret före nu (just det ja, Evelins pyjamasbyxor glömde jag). I alla fall så har jag sytt ett par bruna manchestermuddisar till Hannes med några små detaljer på. Jag funderade på att ha kontrastfärg på mudden men jag tycker bäst om byxor som kan matcha till flera tröjor/bodysar så därför fick det bli bara tråkbrun mudd.

Mönstret kommer från Ottobre 4/2010 men är väldigt mycket förändrat, för de byxorna i mönstret var fodrade och med fickor. Visst är det fint med fickor men det tar bara extra tid för byxorna att torka då (och tillverka också). Även fast jag hade samma tyg till hela benen klippte jag isär så att det blev ett separat knästycke och det blev mer effekt än vad jag hade hoppats på. Bak på rumpan är det en besparingssöm som det tydligen heter, både den och på framsidan har jag sytt ner sömmarna med tvillingnålen. När jag hade sytt ihop byxorna såg jag att dom var väldigt vida så jag sydde in dom ungefär totalt 5 cm på varje ben och då blev dom precis lagom.

Storleken är enligt mönstret 74 som är förlängt 1 cm och borttaget 2 cm av mudden i bensluten. Jag skulle nog säga att dom motsvarar ungefär storlek 74-80. Både manchestern och mudden kommer från Stoff & Stil.





3 kommentarer:

  1. Vad fina de blev med alla detaljer! Bra byxstart!

    SvaraRadera
  2. Superfina!!
    Det är svårt att få byxor att sitta som man vill. Många mönster är rent konstiga!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...