2 december 2010

Beskrivning - sy ett blöjfodral

Jag lovade redan i somras att jag skulle lägga ut en beskrivning på hur jag syr blöjfodral, men eftersom jag inte har fått någon beställning på blöjfodral före nu så har det inte blivit av. Nu är äntligen beskrivningen klar och jag hoppas att den är lätt att förstå. Kom gärna med kommentarer om det är något som är otydligt eller om jag gör det onödigt krångligt.

Jag skriver inte ut vilka mått jag använder, lite "yrkeshemlighet" måste jag ju ha kvar ;-). Det här fodralet är till salu så jag lägger in det på Till salu-sidan.

De utklippta delarna, ett yttertyg, ett fodertyg och tyget till kardborrebandet. Om det finns ett upp och ner på yttertyget måste man skarva i botten och innan locket. Det fungerar också att skarva om man inte har tillräckligt långt tyg.

Jag syr ihop utsidan med fodret på ena kortsidan, den sidan som ska vara på framsidan om man har "mönsterpassning".

Vik yttertyget åt ena hållet och fodret åt andra hållet, längden på framsidan på ena sidan och länden för baksidan och locket på andra sidan. Sy sedan ihop de båda långsidorna som tyget ligger (alltså både yttertyget och fodret med samma söm).

Klipp bort en kil på var sida om locket och sy ihop sidorna på locket, det kan man också göra innan man syr långsidorna. (obs! sy inte ihop nederkanten på locket).

Vänd rätt fodralet och vänd fodret utåt, sy två sömmar i sidorna på tvären så djupt som fodralet ska vara (om man har ett tunt fodral kan man hoppa över det).

Sy på kardborreband på locket (sy bara i fodret) och framsidan (fyll fodralet för att se vart kardborrebandet på framsidan ska vara).

Vik in nederkanten på locket och sy en stickning runt kanterna på locket.

Nu är fodralet klart om man inte vill kunna hänga upp det.

Sy ihop långsidorna ena sidan på tyget som kardborren ska sys fas på.

Vänd tyget och vik in kanten som inte är ihopsydd. Sy fast ena sidan av kardborrebandet.

Sätt ihop ändarna på kardborren och sy fast den längst upp på baksidan.

Klart!


1 kommentar:

  1. Jättebra beskrivning... den har jag lagt till i mina favoriter för framtiden... Mycket bra bilder och beskrivning.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...