18 november 2010

Beskrivning - Sy en konmössa

Det är många som har frågat om en beskrivning på konmössorna jag brukar sy, det är ganska många som syr den typen av mössor men jag har inte hittat någon beskrivning. Måtten på mössan skriver jag inget om eftersom det beror på hur elastiskt tyg man ska sy i.

Jag brukar oftast klippa till i två tyger, ett till utsidan och ett till fodret för jag tycker att mössorna håller formen bättre då. Också kan man ju välja ett tjockare tyg till foder om utsidan är tunn. Jag syr hela mössan på overlock men det fungerar även att sy med vanlig symaskin, då använder man en elastisksöm.

Jag syr ihop yttertyget med fodret i det som ska vara nederkanten och sedan syr jag ihop sidorna så att det blir som en tub.

Jag viker ihop mössan med fodret utåt och mäter ut hur långt in på mössan 1/4 är.

Jag syr 1/4 in på mössan bak ifrån och mitt fram.

Jag lägger rätt de två sidosömmarna...

... och syr de två hörnen med samma sömm. Det är lite svårt att få till sömmen i själva krysset, men blir det inte bra så är det bara "gör om, gör rätt" som gäller ;-).

Vänd och mössan är klar!

6 kommentarer:

  1. Tack gulliga du för beskrivningen!!

    SvaraRadera
  2. Tack för beskrivningen! Gjorde en sådan förra hösten men när jag skulle göra en för ett tag sedan så stod det helt still, kunde inte komma på hur jag gjort. Nu vet jag :-)

    SvaraRadera
  3. Åh tack för beskrivningen!
    Jag brukar alltid vändsy mina vanliga mössor så att inga sömsmåner syns på insidan heller, men det kanske är överkurs. :P

    SvaraRadera
  4. du är utmanad kolla min blogg :)

    SvaraRadera
  5. Superbra beskrivning.
    Kanske ska pröva mig på att göra en sådan nångång :)
    Tack!

    SvaraRadera
  6. Kul modell, ska testa sy den ikväll tror jag

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...